Volvo XC90 T8'ler İçin Acil Çağrı! Fren Sorunu Nedeniyle Binlerce Araç Geri Alınıyor

Volvo, plug-in hibrit (PHEV) ve tam elektrikli (BEV) araçlarını etkileyen önemli bir yazılım hatası nedeniyle geniş bir geri çağırma süreci başlattı. ABD'de 14.000, İsveç'te ise 12.000 aracın etkilendiği bu sorun, belirli sürüş koşullarında frenlerin aniden devre dışı kalmasına neden olabiliyor. Hatanın kaynağı, Fren Kontrol Modülü yazılımının 3.5.14 versiyonu olarak tanımlandı ve 2020-2026 model yılları arasındaki birçok popüler modeli içeriyor.

Volvo XC90 T8'ler İçin Acil Çağrı! Fren Sorunu Nedeniyle Binlerce Araç Geri Alınıyor

KRİTİK YAZILIM HATASI: FRENLER NEDEN DEVRE DIŞI KALIYOR?

Problemin kökeninde, Volvo'nun elektrikli ve hibrit araçlarında yer alan Fren Kontrol Modülü (Brake Control Module) yazılımının 3.5.14 sürümü yatmakta. Bu hata, son derece belirgin fakat tehlikeli bir senaryo altında meydana geliyor. Araç, yokuş aşağı en az 1 dakika 30 saniye boyunca, tam elektrikli olan modellerdeki "Tek Pedal Sürüş" (One Pedal Drive) veya hibrit araçlardaki "B" (Fren Modu) modunda, sürücünün gaz veya fren pedalına hiç dokunmadan ilerlemesi durumunda aktive oluyor. Bu şartlar sağlandığında, sürücünün fren pedalına basması, fren sisteminin geçici ya da tamamen durmasına yol açabilir.

Bu tehlike, Kaliforniya’da bir Volvo XC90 PHEV sahibi tarafından dağlık bir yolda frenlerin devre dışı kalması sonucu meydana gelen kazayla kesin şekilde kanıtlandı. Araç içi veriler, sürücünün frene bastığı halde otomobilin durmadığını göstermekteydi.

2 AYLIK ARACIN KAZA VİDEOSU: SÜRÜCÜ UÇURUMDAN ÖNCE YAMACA ÇARPTI

Yazılımın neden olduğu tehlikenin boyutları, Carscoops tarafından özel olarak paylaşılan bir kaza raporuyla gözler önüne serildi. ABD'nin Kaliforniya eyaletinde, yeni satın alınmış, yalnızca 2 aylık 2025 model yılı bir Volvo XC90 T8 sahibi, araçta müteakip 3.5.14 yazılım güncellemesini uyguladıktan birkaç saat sonra dağlık bir yolda frenlerinin tamamen devre dışı kaldığını belirtti.

Sürücü, rejeneratif ve klasik fren sistemlerinin aynı anda devre dışı kalması durumunda, uçurumdan düşmemek için aracı bilinçli olarak bir yamaca yönlendirmek zorunda kaldı. Kaza sonrası hazırlanan uzman raporu, araç veri kayıtlarını inceleyerek sürücünün ifade ettiklerini doğruladı: Kayıtlara göre, sürücü fren pedalına basmasına rağmen araç hızlanmaya devam etti.

volvo-xc90-t8-fren-arizasi-turkiye-var-mi.jpg

HANGİ MODELLER ETKİLENDİ? TÜRKİYE'DE PEŞİNDE Mİ?

Geri çağırma işlemi, hem plug-in hibrit hem de elektrikli araçların geniş bir yelpazesini kapsıyor. Etkilenmiş araçlar, 2020 ile 2026 model yılları arasında yer almakta.

Etkilenen Modellerin Listesi:

  • S60 PHEV

  • V60 PHEV

  • S90 PHEV

  • XC60 PHEV

  • XC90 PHEV

  • XC40 (PHEV ve BEV)

  • C40 (PHEV ve BEV)

  • EX40 (BEV)

  • EC40 (BEV)

Resmi geri çağırma rakamları, şu an için ABD'de 14.014 ve İsveç'te 12.000 aracı kapsamaktadır. Türkiye için henüz resmi bir açıklama yapılmamış olsa da, sorunun kaynağının dünya genelinde yayımlanan bir yazılım güncellemesi olması; diğer pazarların da risk altında olabileceğini işaret ediyor. Sektör uzmanları, yazılım güncellemelerinin genellikle tüm pazarlara eş zamanlı olarak sunulduğunu belirtiyor; bu durum da Türkiye'deki araçların 3.5.14 sürümünü barındırması sebebiyle olası risk altında olduğunu gösteriyor.

volvo-fren-arizasi-oneriler-neler.jpg

VOLVO'NDAN ÇÖZÜM AÇIKLAMASI: KULLANICILAR NE YAPMALI?

Volvo, sorunu çözmek amacıyla bedava bir yazılım güncellemesi yayınladı. Hatalı 3.5.14 sürümü, yeni ve güvenli bir versiyon olan 3.6.4 veya daha üst bir sürüm ile değiştiriliyor. Araç sahipleri bu güncellemeyi iki şekilde edinebilir:

  • Uzaktan Hava Yoluyla (OTA): Uyumlu modeller, internet üzerinden otomatik güncelleme sağlayabilir.

  • Yetkili Servis: Araç sahipleri, en yakın Volvo yetkili servisine giderek yazılım güncellemesini ücretsiz biçimde yaptırabilir.

  • Volvo yetkilileri, güncelleme yapılana kadar kullanıcılar için çok önemli bir uyarıda bulunuyor: Etkilenen model sahipleri, yazılımlarının güncel değilse kesinlikle "Tek Pedal Sürüş" veya "B" modunu kullanmamalıdır. ABD’deki kullanıcılar için resmi bilgilendirme mektuplarının 6 Ağustos 2025 itibarıyla yollanacağı duyuruldu.

    Türkiye’deki kullanıcıların hatalı yazılımdan etkilenip etkilenmediği konusunda kesin bir bilgi mevcut değilken uzmanlar, 3.5.14 sürümünü kullanan araç sahiplerinin yetkili servisleriyle iletişime geçmesini öneriyor.