Porsche'nin Geleceği: Elektrikli Araçlar mı, Benzinli Performans mı Hüküm Sürecek?

Porsche'nin elektrikli geçiş sürecinde ortaya çıkan sorunlar ve içten yanmalı motor planlarındaki belirsizlik, markanın iki önemli yöneticisi arasında farklı görüşlere yol açıyor. CEO Oliver Blume, elektrikli araçların lüks imajıyla uyuşmadığını savunarak, kısa vadede içten yanmalı motorlara dönüş sinyalleri veriyor. Ancak Porsche Almanya'nın lideri Robert Ader, bu görüşe zıt bir iddiada bulunuyor.

Porsche'nin Geleceği: Elektrikli Araçlar mı, Benzinli Performans mı Hüküm Sürecek?

BARAN BEKİ

Elektrikli dönüşüm, lüks otomobil pazarında önemli değişimler yaşatırken, Porsche tarafında farklı görüşler ortaya çıkmakta. Volkswagen Grubu'nun elektrikli araçlarla ilgili stratejisinde köklü değişikliklerin kapıda olduğuna dair çelişkili söylemler, markanın geleceği konusunda merak unsurlarını artırıyor.

Hani devrim elektrikliydi? Volkswagen, Nova Projesini devreye soktu: Yeni içten yanmalılar yoldaHani devrim elektrikliydi? Volkswagen, Nova Projesini devreye soktu: Yeni içten yanmalılar yolda

Porsche Almanya'nın başına iki ay önce geçen Robert Ader, göreve başladığı dönemde yoğun bir gündemle karşı karşıya kaldı. Markanın bu yılın ilk yarısındaki yeni kayıt rakamları, geçen yıla oranla yaklaşık %25'lik bir düşüşle 16.500 adet seviyesine geriledi. Bu düşüşün sebepleri arasında üretimi durdurulacak olan 718 serisi, Macan'daki model değişimi ve belirli modellerdeki teslimat süreleri gibi özel etkenler olduğu ifade ediliyor. Ancak Ader'e göre, durumun daha geniş bir perspektifi var; markanın geleceği, zorlukların yanı sıra önemli fırsatlar da barındırıyor.

yeni-porsche-cayenne-elektrikli-kamuflaj.jpgYeni elektrikli Cayenne

Satışlarındaki Düşüşün Sebepleri

Robert Ader, Automobilwoche'ye yaptığı açıklamada, ilk yarıdaki satış düşüşünün beklentilere uygun olduğunu ifade etti. Özellikle içten yanmalı motorlu modelleri olan Panamera, Cayenne ve ikonik 911'in satışlarının oldukça iyi olduğunu belirtti. 911 GTS gibi popüler modellerin yoğun taleplerinin karşılanmasında zorluk yaşandığı da vurgulandı.

Satışlardaki genel düşüşün nedenleri ise şu şekilde özetleniyor:

718 Serisi: Üretim yılın son çeyreğinde tamamlanacak olan 718 model serisindeki versiyon sayısı azalmış durumda.

Macan'da Model Değişikliği: Önceki yıl içten yanmalı motora sahip Macan'a olan yüksek ilgi, bu yılki karşılaştırma verilerini olumsuz yönde etkiliyor.

Ader burada kendisiyle biraz çelişiyor. İçten yanmalı motor seçeneği olan Macan’a talep yüksekken ve elektrikli modellere olan ilgi buna göre düşükse, bu durum neden karşılaştırma rakamlarını olumsuz etkilesin ki?

Teslimat Süreleri: 2023'te yenilenen Cayenne'in bazı teslimatları 2024 yılına sarkarken, geçen yaz tanıtılan yeni 911'in tüm versiyonlarının henüz piyasaya sürülmediği belirtiliyor.

porsche-icten-yanmali-mi-istiyor-elektrik-mi.jpg

"Müşterilerin Kafası Biraz Karışık"

Ader, mevcut ekonomik ve jeopolitik koşulların Porsche gibi hobi ve tutku odaklı ürünlerin satışını zorlaştırdığını kabul ediyor. Automobilwoche'ye verdiği demeçte, "Son haftalarda dünya sürekli değişiyor ve insanlar birçok konuda düşünmek durumunda kalıyor. Yeni bir spor otomobil satın alma fikri bu listenin en üstünde olmayabilir. Yani her şey yalnızca istatistik değil. Şu anda kafası biraz karışık olan müşteriler de var." ifadelerine yer verdi.

Acaba gerçekten sorun müşterilerde mi, yoksa Porsche Almanya'nın CEO'su Robert Ader'da mı?

Markanın Almanya'daki satış potansiyeli sorulduğunda Ader, orta vadede (üç ila beş yıl) hedefin 2024 seviyelerinin gerçekçi olduğunu belirtirken, hacimden ziyade müşteri memnuniyeti ve değer odaklı satışa öncelik verdiklerini ifade etti.

yeni-porsche-taycan-turismo-ve-gts.jpgYeni Taycan Turismo GTS ve Taycan GTS

Elektrikli Modellerin İkinci El Değeri

Elektrikli araçların performansı konusundaki eleştirilerle aynı görüşte olmadığını belirten Robert Ader, "Bunu böyle kabul etmezdim" diyerek cesur bir duruş sergiledi. Elektrikli Macan'ın ilgili segmentindeki pazar payının %30, Taycan'ın ise %20 civarında olduğunu hatırlatan Ader, dönüşüm sürecinin birkaç yıl öncekine göre daha yavaş ilerlediğini ancak kararlılıkla devam ettiğini ifade etti.

Taycan'ın zayıf ikinci el değerlerinin olduğu iddialarına ise DAT gibi güvenilir kaynakları örnek göstererek karşılık verdi: "Üç yaşındaki bir Taycan'ın ikinci el değeri yaklaşık %50 oranında. Bu, birçok içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslanabilir bir oran." şeklinde konuştu.

porsche-taycan-sarj-oluyor-porsche-bayi.jpg

Bayilerin Karlılığı ve Yeni Nesil Showroomlar

Porsche, bayilerinin karlılığını da önceliklendiren bir marka. Ader, geçen yıl bayilerin ortalama %3.4 karlılık oranı elde ettiğini ve bunun sektör ortalamasının oldukça üzerinde olduğunu belirtiyor. Pandemi dönemindeki %5'lik rekor seviyesinin yakalanamadığını, ancak pandemi öncesi döneme (yaklaşık %2,5-%3) göre daha iyi bir yerde olunduğunu ifade etti.

Marka, perakende ağını dönüştürmeyi de hedefliyor. "Destination Porsche" konsepte ilişkin standartlarda ayarlamalar yapılarak inşaat maliyetlerinde %10 ila %20 arasında tasarruf sağlandı. Ayrıca, şehir merkezlerinde daha küçük ve erişilebilir alanlar sunan yeni yaklaşımlar da hayata geçiriliyor. Haziran sonunda Baden-Baden'de Almanya'nın ilk Porsche Studio'su kapılarını açtı. Bu konsept, markanın alışveriş merkezleri veya oteller gibi merkezi yerlerde yeni müşteri gruplarına ulaşma hedefine işaret ediyor. Stuttgart ve Sylt'ta da benzer yeni düzenlemelerin hayata geçtiği bildiriliyor.

Ader, dijitalleşmenin artmasına rağmen doğrudan müşteri teması bırakılmayacaklarını ifade etti. Müşterilerin yalnızca %5'inin bir aracı tamamen dijital ortamda rezerve ettiğini, çoğunun satın alma aşamasının bir kısmında bayiye gelmeyi tercih ettiğini belirtti. Bu nedenle Porsche, dijital ve fiziksel kanalları mükemmel bir şekilde harmanlayan bir müşteri deneyimi sunma üzerine odaklanıyor.

porsche-911-touring-uretim-hatti.jpg

Porsche'de Elektrikli Dönüşüm İkilemi

Volkswagen Grubu CEO'su Oliver Blume, elektrikli mobilitenin lüks segmentte henüz tamamen karşılık bulmadığını ve bu sebeple kısa vadede içten yanmalı motorlara geri dönüşün kaçınılmaz olduğunu açıkça dile getirmişti. Blume’nin bu durumu, Porsche’nin elektrikli modellerinde yaşanan satış düşüşleri, ikinci el değer kayıpları ve Çin pazarındaki zorluklarla daha da belirginleşirken, markanın içten yanmalı motorlara yönelik stratejik yatırımlarını hızlandırmasına sebep oldu. Bu durum, elektrikli araçların lüks algısının henüz istenen seviyeyi bulamadığını ve Porsche’nin Ferrari gibi bir lüks marka olma hedefinde ciddi engellerle karşılaştığını gösteriyor.

Porsche'nin milyarlarca euro'luk elektrikli rüyası kabusa döndü!Porsche'nin milyarlarca euro'luk elektrikli rüyası kabusa döndü!

porsche-elektrikli-mi-istiyor-icten-yanmali-mi.jpg

Stratejik Denge Arayışı

Diğer yandan, Porsche Almanya'nın patronu Robert Ader, elektrikli araçların kendi segmentlerinde dikkat çekici bir pazar payı yakaladığını ve markanın elektrikli dönüşüm sürecini kararlılıkla sürdürdüğünü savunmakta. Ader, içten yanmalı motorların önemini kabul etmekle beraber, elektrikli araçların da Porsche’nin geleceğinde kritik bir rol oynadığını vurguluyor. Bu anlayış, markanın dijitalleşme ve müşteri deneyimini ön plana çıkartan yeni perakende stratejileri ile birleşerek, Porsche’nin hem içten yanmalı hem de elektrikli araçlarda dengeli bir büyüme sağlamaya yönelik işaretler veriyor.

Bu iki farklı bakış açısı, Porsche’nin elektrikli araçlar ile içten yanmalı motorlar arasındaki hassas dengeyi ve Volkswagen Grubu’nun stratejik dönüşümünü anlamak açısından büyük önem taşıyor. Markanın gelecekteki adımları, bu çelişkili vizyonların nasıl birleştirileceğine bağlı olarak şekillenecek.