Hindistan'daki Feci Uçak Kazasında İlk Rapor Açıklandı: Yakıt Kesilmesi Faciası!
Air India kazasında 260 kişinin hayatını kaybetmesine sebep olan olayın ön raporu, uçağın motorlarına giden yakıtın kalkıştan hemen sonra kesildiğini gösterdi. Uzmanlar, yakıt şalterlerinin kazara kapanmasının teknik olarak imkânsız olduğunu belirtiyor, ancak olayın sebebi hala netlik kazanmadı.

Hindistan'da 12 Haziran 2025'te meydana gelen ve 260 kişinin yaşamını yitirdiği Air India uçağına ilişkin ilk resmi bulgular açıklandı. Uçak kazalarını incelemekle sorumlu olan Hindistan Uçak Kazaları Soruşturma Bürosu tarafından hazırlanan ön raporda, AI171 sefer numaralı uçağın her iki motoruna giden yakıt akışının kalkıştan sadece birkaç saniye sonra durduğu ifade edildi. Rapor, yakıt akışını kontrol eden anahtarların birbirini izleyen bir saniye aralıklarla "kapalı" konumuna geçtiğini kaydetti.
KAZADAN ÖNCE YAKIT AKIŞI DURDU
Kaza sonrası başlatılan soruşturmanın verilerine dayanan kokpit ses kayıt cihazı incelendiğinde, pilotlardan birinin diğerine “yakıtı neden kestin?” şeklinde bir soru sorduğu, buna karşılık diğer pilotun böyle bir eylemi gerçekleştirmediğini belirttiği görülüyor. Uçağın kara kutularından alınan bulgularda, motorlara yakıtın kesilmesinin akabinde uçağın irtifa kaybetmeye başladığı ve çevredeki binalara çarparak düştüğü kaydedildi.
UZMANLAR: “YANLIŞLIKLA ŞALTERLER KAPANAMAZ”
Konuyla ilgili yorumda bulunan ABD'li havacılık güvenliği uzmanı John Cox, bir pilotun motorlara yakıt sağlayan anahtarları yanlışlıkla "kapalı" konumuna getirmesinin imkânsız olduğunu belirtti. “Bu anahtarlar, kasıtlı bir müdahale olmadan hareket etmez, çarpamazsınız” diyen Cox, olay hakkında daha derin bir teknik inceleme yapılması gerektiğinin altını çizdi.
PİLOTLARIN TECRÜBELERİ VE KARA KUTULARIN BULGULARI
Kazada hayatını kaybeden kaptan pilot Sumeet Sabharwal'ın 15 binden fazla uçuş saatine sahip olduğu ve Air India'da eğitmen olarak görev yaptığı duyuruldu. Yardımcı pilot Clive Kunder’in ise 3.403 saatlik uçuş deneyimine sahip olduğu ifade edildi. Ön rapor, motorlardan birinin kapanmasının ardından yeniden çalıştığını, ancak uçağın hız kaybının geri alınamadığını dile getirdi.
KAZANIN SONUÇLARI VE HAYATTA KALAN TEK YOLCU
Kaza, Ahmedabad'daki yoğun yerleşim alanına düşen uçak nedeniyle büyük bir yıkım yarattı. Uçakta 241 yolcu bulunuyordu ve yerde de 19 kişi hayatını kaybetti. Beş bina yıkılırken, yüzlerce kişi yaralandı. Kazadan kurtulan tek yolcu, İngiliz vatandaşı Vishwash Kumar Ramesh, uçağın gövdesindeki bir yarıktan dışarı çıkarak enkazdan kaçmayı başardı.
KUŞ ÇARPMASI İHTİMALİ ORTADAN KALDIRILDI
Raporda, kazanın potansiyel sebeplerinden biri olarak gösterilen kuş çarpması olasılığı, bölgedeki kuş yoğunluğunun azlığı dolayısıyla geçersiz kılındı. Ayrıca, Boeing ve motor üreticisi General Electric'in kazayla ilgili herhangi bir doğrudan sorumluluğu bulunmadığı belirtildi.
Olayla ilgili daha detaylı teknik bir raporun önümüzdeki aylarda yayımlanması bekleniyor. Ancak mevcut bulgular, havacılık güvenliği ve insana dayalı hatalar üzerine yeni tartışmaları gündeme taşımış durumda.